راهنمای خرید ژل شستشوی صورت

داشتن پوستی بدون لک، صاف و درخشان، رویای بزرگ خیلی از افراد است که برای رسیدن به آن، باید از محصولات باکیفیت مراقبت از پوست کمک گرفته شود. انتخاب ژل شستشوی صورت، اولین گام در روتین مراقبت از پوست است که با وجود تعداد زیاد شوینده‌های موجود، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل لازم است در ابتدا نوع پوست خود را بشناسید تا اولین (و مهم‌ترین) قدم از مراحل مراقبت از پوست خود را با موفقیت انجام دهید و به دنبال آن، سایر مراحل را نیز به‌طور اصولی بتوانید دنبال کنید. این مقاله، یک راهنمای خرید ژل شستشوی صورت است که به مباحثی مانند روش انتخاب ژل یا فوم شستشوی صورت و آشنایی با انواع شوینده‌های مناسب پوست‌های مختلف می‌پردازد.

چرا باید از ژل شستشوی صورت استفاده کنیم؟

شستشوی صورت باید به گونه‌ای انجام شود که تمام آلودگی‌ها، عرق، سبوم، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و مواد آرایشی را از سطح پوست پاک کند. بنابراین، بسیار مهم است که با انتخاب شوینده‌ای مناسب با نوع پوست، صورت خود را به روش صحیح پاکسازی کنید. یک ژل شستشوی صورت خوب، می‌تواند منافذ را مسدود کند، درحالی‌که یک ژل نامناسب، پوست را تحریک می‌کند. به‌همین دلیل، در انتخاب فوم شستشوی صورت یا ژل، باید به ترکیباتی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین یا تری گلیسیرید کاپریلیک توجه داشته باشید. این ترکیبات، سورفاکتانت‌های بدون سولفات هستند و پوست شما را تحریک نمی‌کنند. از صابون‌های معمولی و روزمره که برای شستشوی بدن یا دست‌ کاربرد دارد، روی پوست صورت استفاده نکنید، زیرا ممکن است بیش از حد خشن باشند و به مرور زمان باعث آسیب پوست شوند. در حال حاضر ژل‌های شستشوی زیادی با برندهای متفاوت در بازار وجود دارند، اما اخیرا ژل شستشوی صورت نوتروژینا با توجه کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

روش انتخاب انواع ژل شستشوی صورت برای انواع مختلف پوست

همه پوست‌ها می‌توانند از پاکسازی روزانه بهره‌مند شوند، اما انواع پوست – که شامل پوست‌های چرب، خشک، نرمال، مختلط و حساس می‌شود – نیازهای متفاوتی دارند. به‌همین دلیل است که شناخت نوع پوست، اولین قدم در مراقبت صحیح از آن است.  طبق نظریه آکادمی پوست آمریکا (AAD)، پنج نوع اصلی پوست وجود دارد:

  • چرب
  • خشک
  • معمولی
  • مختلط
  • حساس

هر نوع پوست، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد خود را دارد که می‌تواند ظاهر و احساس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به‌همین دلیل، می‌توانیم با تصمیم‌گیری آگاهانه، مراقبت و محافظتی را برای پوستمان اجرا کنیم که اکنون و سال‌های آینده به آن نیاز داریم. نوع پوست شما بر اساس میزان سبوم (چربی) پوست، تعریف می‌شود. چربی پوست، ممکن است در طول زمان تغییر کند و تحت تأثیر عواملی مانند استرس، ژنتیک، هورمون‌ها، رطوبت و روند طبیعی پیری، نوسان داشته باشد.

راهنمای خرید فوم شستشوی صورت
تاثیر استفاده از ژل شستشوی صورت

انواع پوست

سد محافظ پوست که عمدتا از لیپیدها (مانند سرامیدها) تشکیل شده است، به‌عنوان دروازه‌بان اصلی بین پوست و محیط خارجی عمل می‌کند. این سد محافظ، تعیین‌کننده نوع پوست هر فرد است که به‌صورت‌های زیر تعریف می‌شود.

پوست‌های چرب

پوست‌های چرب، مقدار زیادی سبوم تولید می‌کنند که باعث می‌شود پوست، براق به‌نظر برسد و احساس چربی به‌خصوص در سراسر ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) ایجاد کند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند، اما بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک‌های آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید شوند. به‌خاطر داشته باشید که فقط به دلیل این‌که پوست چرب، چربی طبیعی بیشتری تولید می‌کند، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری نیاز دارد. بنابراین، برای حمایت از پوست چرب باید ژل شستشوی صورت را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که پوست را تغذیه و آبرسانی کند، بدون این‌که منافذ را ببندد یا باعث ایجاد جوش شود.

ژل شستشوی صورت ایده‌آل، برای افرادی که پوست چرب دارند، باید حاوی موادی مانند آلوئه‌ورا و روغن درخت چای باشد که هر دو ترکیبات ملایمی هستند و می‌توانند تولید چربی را متعادل کنند. توصیه می‌کنیم از پاک‌کننده‌هایی که حاوی روغن یا الکل در ترکیبات خود هستند، دوری کنید، زیرا چربی پوست را افزایش می‌دهند. اگر پوست مستعد آکنه دارید، صورت خود را دو بار در روز با یک شوینده بر پایه اسید سالیسیلیک بشویید. اسید سالیسیلیک منافذ را باز می‌کند و چربی اضافی را از بین می‌برد.

ژل شستشوی پوست صورت خشک

پوست خشک، معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می‌کند که ممکن است باعث شود کدر به‌نظر برسد و زبر، پوسته پوسته یا خشن شود. این پوست‌ها به‌طور قابل توجهی کم‌آب هستند و ممکن است زودتر دچار چین و چروک شوند.  طبق راهنمای خرید ژل شستشوی صورت، روتین مراقبت از پوست خشک باید شامل ترکیبات ملایم، تسکین‌دهنده و آبرسان (مانند سرامیدها) باشد که به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک می‌کنند.

اگر پوست خشکی دارید، ژل یا فوم شستشوی صورت شما باید حاوی یک پاک‌کننده ملایم، مواد مرطوب‌کننده و اسیدهای چرب باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال ترکیباتی مانند وازلین، لانولین و روغن‌های معدنی باشید. به دنبال شوینده‌ای باشید که ضدحساسیت، عاری از عطر، مواد شیمیایی، الکل و دارای فرمولاسیون بدون مواد خشک‌کننده پوست باشد. علاوه‌براین، مهم است که از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های ضدباکتری یا لایه‌بردارهایی مانند اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک که همگی می‌توانند پوست شما را خشک کنند، اجتناب کنید.

پوست معمولی

پوست معمولی نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. این نوع پوست، مستعد آکنه، پوسته پوسته شدن یا احساس چربی یا کشیدگی نیست. افراد با پوست معمولی معمولاً دارای منافذی کوچک و پوستی صاف هستند و کمتر دچار حساسیت یا لک می‌شوند. روتین ایده‌آل پوست نرمال باید به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

پوست مختلط

پوست مختلط شامل نواحی خشک و چرب است که ناحیه T معمولاً چرب و گونه‌ها، خشک یا نرمال هستند. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به‌دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می‌تواند دچار تغییر شود. پاکسازی و آبرسانی موثر، کلید مراقبت از پوست‌های مختلط است. افراد دارای پوست حساس یا پوست مختلط، هردو باید از فوم شستشو یا ژل شستشوی صورت فوق‌العاده ملایم استفاده کنند که فاقد عطر، پارابن و صابون باشد و باعث تحریک پوست نشود.

پوست حساس

طبق راهنمای خرید ژل شستشوی صورت، پوست حساس، اغلب به‌عنوان پوستی شناخته می‌شود که صرف‌نظر از چرب یا خشک بودن، ممکن است ملتهب و قرمز به‌نظر برسد و در برابر محرک‌های خارجی، احساس سوزش، خارش یا خشکی پیدا کند. اگر پوست حساسی دارید، باید بدانید که چه چیزی باعث حساسیت شما می‌شود و از پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید.

چگونه فوم شستشوی مناسب پوست خود را پیدا کنیم؟

طبق راهنمای خرید ژل شستشوی صورت، توجه به نکات زیر می‌تواند به سلامت و زیبایی پوست شما کمک کند:

نوع پوست خود را بشناسید

فقط به این دلیل که شستشوی صورت با یک ژل یا فوم خاص، خوشایند و جذاب به‌نظر می‌رسد، به این معنی نیست که برای پوست شما مناسب باشد.

همیشه به دنبال مواد طبیعی برای شستشوی پوست صورت باشید

مواد موجود در پاک‌کننده‌های صورت را بررسی کنید، زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند پوست را تحریک کنند. همیشه ژل شستشوی صورت بدون سولفات را انتخاب کنید که سرشار از عصاره‌های طبیعی و ترکیبات ملایم است. عصاره پاپایا و آلوئه‌ورا در برخی از شوینده‌های پوست، از همین دسته ترکیبات هستند که فواید فراوانی دارند.

از رایحه‌های ملایم برای شستشوی پوست استفاده کنید

شاید بهتر باشد که بین شوینده و عطر، به‌عنوان دو محصول مختلف، تفاوت قائل شوید. بهترین شوینده‌های صورت معمولا بدون عطر، ارگانیک و دوستدار محیط زیست هستند.

به احساس پوست خود پس از شستشو توجه کنید

ژل شستشوی صورت نباید فقط برای رفع نیاز شما به شستشوی روزانه استفاده شود، بلکه باید بعد از استفاده از ژل یا فوم شستشوی صورت به این نکته نیز توجه کنید که آیا پوست شما احساس راحتی می‌کند یا حالت کش‌دار پیدا کرده است؟ به عبارت ساده، شستشوی صورت، نباید مشکلی برای مراقبت از پوست ایجاد کند.

چگونه می‌توانیم نوع پوست خود را در خانه تشخیص دهیم؟

اگر توصیف ما انواع پوست، هنوز نتوانسته شما را به نتیجه مطلوب برساند، آزمایش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به شما در تعیین نوع پوست کمک کند و راهنمای خرید ژل شستشوی صورت شما باشد. در ادامه به دو روش تشخیص نوع پوست در خانه می‌پردازیم:

روش مشاهده‌ای

  • برای شروع، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، سپس به آرامی آن را خشک کنید.
  • ·        30 دقیقه صبر کنید.
  • اگر پوست شما براق به‌نظر برسد، احتمالاً پوست چرب دارید.
  • اگر احساس سفتی و خشکی یا پوسته پوسته شدن دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید.
  • اگر درخشش پوست فقط در ناحیه T باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.
  • اگر پوست شما هیدراته و راحت است، اما چرب نیست، احتمالاً پوست معمولی دارید.

روش ورقه بلاتینگ

  • پس از شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم، آن را خشک کنید و 30 دقیقه صبر کنید.
  • ورقه های بلات را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس آن‌ها را در مقابل نور نگه دارید تا علائم چربی را ببینید.
  • اگر ورقه‌ها مقدار زیادی چربی را جذب کرده باشند، شما پوست چرب دارید.
  • اگر چربی روی ورقه‌ها جذب نشده باشد، احتمالاً پوست خشکی دارید.
  • اگر ورقه‌ها فقط مقدار کمی چربی در ناحیه T را نشان می‌دهند، پوست مختلط دارید.
  • اگر حداقل چربی را از تمام صورت خود روی ورقه‌ها می‌بینید، به احتمال زیاد پوست طبیعی دارید.

سخن پایانی

راهنمای خرید ژل شستشوی صورت به ما می‌گوید که در ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسیم و سپس با انتخاب محصولات مناسب مانند ژل یا فوم شستشوی صورت حاوی ترکیبات طبیعی و بدون عطر، از پوست خود مراقبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید ژل شستشوی صورت یا فیس واش، به تمامی موضوعات مطرح شده در این مقاله، توجه کنید تا یک خرید درجه یک و رویایی را برای خودتان ثبت کنید. همچنین برای خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لیمادو مراجعه‌کنید.

  • mahdi
  • شهریور 24, 1401
  • 849 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه