راهنمای خرید تونر صورت

اگر جزو کسانی باشید که به روتین پوست علاقه دارند، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که تونر صورت چیست و چه کاربردی دارد؟ تونر صورت، در واقع، نوعی سلاح مخفی مراقبت از پوست است که با مواد تسکین‌دهنده‌ای مانند چای سبز، گلاب و آلوئه‌ورا غنی می‌شود. وظیفه تونر این است که پوست شما را شاداب کند، بدون این‌که رطوبت طبیعی آن را از بین ببرد. به‌همین دلیل، پوست‌های حساس را تحریک نمی‌کند یا باعث خشکی بیش از حد پوست نمی‌شود. تونرها پوست را آماده می‌کنند تا کرم‌های مرطوب‌کننده، بعد از پاکسازی و سایر درمان‌های پوستی، به‌خوبی جذب پوست شوند. این مقاله، به بررسی انواع تونرها، روش انتخاب تونر برای انواع پوست، روش استفاده و ویژگی‌های تونرهای گیاهی می‌پردازد.

تونر پوست چیست؟

تونر پوست، مایعی شبیه آب است که بعد از پاکسازی و قبل از استفاده از سرم و مرطوب‌کننده به‌کار می‌رود و بعد از استفاده، نیازی به آبکشی ندارد. قبلا تصور می‌شد که تونر، منافذ را کوچک می‌کند اما این تصور درست نیست و هیچ محصولی نمی‌تواند منافذ پوست را منقبض کند. کاری که تونر انجام می‌دهد این است که به از بین بردن هرگونه آلودگی، چربی و مواد آرایشی باقی‌مانده روی پوست، کمک کند. این موضوع، می‌تواند مانع از کدر شدن پوست شود. تونرهای قدیمی شهرت خوبی نداشتند و هدف از طراحی آن‌ها، متعادل کردن سبوم اضافی بود اما آن‌قدر چربی پوست را کاهش می‌دادند که باعث خشکی پوست می‌شدند. اما تونرهای جدید بااین‌که خاصیت لایه‌برداری دارند، برای آبرسانی پوست هم استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به کاهش لکه‌های روی صورت یا لکه‌های کبدی کمک کنند.

البته تونرها برای سلامت پوست ضروری نیستند، بنابراین الزاما نیازی به استفاده از آن‌ها ندارید اما مطمئنا می‌توانند در بهبود سلامت و درخشندگی پوست، موثر باشند. افزودن تونر مناسب با نوع پوست، به روتین پوستی شما می‌تواند مزایایی مانند افزایش جذب و کارایی سایر محصولات مراقبت از پوست را به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر قبل از استفاده از یک سرم مبتنی بر اسید هیالورونیک، از تونر استفاده کنید، پوست‌تان هیدراته تر و باطراوت‌تر خواهد شد. تونرهایی که کمی اسیدی هستند، برای کمک به بازسازی سد پوستی، اثری عالی دارند. آلفاهیدروکسی‌اسیدها به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست و بهبود درخشندگی آن، کمک می‌کنند. در پاسخ به افرادی که می‌پرسند تونر چیست و چه کابردی دارد، باید بگوییم که تونرها علاوه بر خواصی که نام بردیم، سطح pH پوست شما را تنظیم می‌کنند، لکه‌ها را کاهش می‌دهند، زبری پوست را رفع می‌کنند و رنگ پوست را بهبود می‌بخشند.

روش انتخاب تونر صورت برای انواع پوست

سه نوع اصلی تونر وجود دارد:

  • تونرهایی که حاوی بیشترین مقدار الکل هستند و اغلب برای پوست های چرب یا مستعد آکنه طراحی شده‌اند.
  • تونرهای آبرسان که پوست را تسکین می‌دهند و اغلب حاوی گلیسیرین هستند.
  • میست‌ها که از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند و به پوست طراوت می‌بخشند.

با توجه به این موارد، تونرهایی که برای پوست‌های مختلف کاربرد دارند، به‌صورت زیر هستند:

تونرهای مناسب پوست حساس

تونرهای پوست حساس می‌توانند قرمزی و التهاب پوست را کاهش دهند و حاوی ترکیباتی مانند بابونه و گلاب، باشند. هرگز از تونرهای بر پایه الکل در روتین پوست حساس استفاده نکنید.

تونرهای مناسب پوست چرب و مستعد آکنه

به‌دنبال خرید تونر صورتی باشید که می‌توانند به کنترل تولید بیش از حد سبوم و کاهش جوش‌های سرسیاه کمک کنند. تونرهای حاوی روغن درخت چای و ویتامین A، برای پوست‌های چرب به‌شدت توصیه می‌شود.

تونرهای مناسب پوست خشک

تونرهای آبرسان، بهترین گزینه برای پوست‌های خشک هستند. تونرهای حاوی اسید هیالورونیک به حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند.

تونرهای مناسب پوست معمولی و مختلط

اگر پوست معمولی یا مختلط دارید، به سراغ یک تونر روزانه بروید که به تعادل pH پوست شما کمک می‌کند و ناخالصی‌ها را از بین می‌برد.

چه کسانی باید از تونر صورت استفاده کنند؟

چه کسانی باید از تونر صورت استفاده کنند؟

همه می‌توانند از تونر استفاده کنند اما اگر جزو افرادی هستید که پوست چرب دارید، مستعد آکنه هستید یا آرایش می‌کنید، بیشترین سود را از آن‌ها خواهید برد، زیرا تونر برای تمیز کردن منافذ پوست، بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم برای پوست‌های مستعد آکنه، از تونرهای حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

روش استفاده از تونر صورت

  • صورت خود را کاملا بشویید.
  • پوست را خشک کنید.
  • یک پد پنبه‌ای را به تونر آغشته کنید.
  • آن را از مرکز صورت خود به سمت بیرون بکشید ولی به لب‌ها و چشم‌ها نزدیک نکنید.
  • چند ثانیه صبر کنید تا خشک شود.
  • سپس به ادامه روتین پوستی خود بپردازید.
اگر جزو افرادی هستید که پوست چرب دارید، مستعد آکنه هستید یا آرایش می‌کنید، بیشترین سود را از استفاده از تونر خواهید برد

چرا استفاده از تونر صورت ضروری است؟

به‌طور خلاصه، تونرها معمولاً برای بازگرداندن تعادل و آبرسانی به پوست پس از پاکسازی طراحی شده‌اند، اما می‌توانند پوست را به‌طور موقت سفت و هیدراته کنند و چربی اضافه و آلودگی پوست را از بین ببرند. افزودن این محصول به روتین روزمره شما می‌تواند کلیدی برای داشتن ظاهری درخشان و با طراوت باشد. در ادامه به 5 دلیل مهم برای استفاده از تونرها در روتین روزانه اشاره می‌کنیم:

1. پوست شما را پس از پاکسازی متعادل می‌کنند و باعث خشکی یا کشیدگی پوست نمی‌شوند.

2. پوست را آبرسانی می‌کنند؛ تونرها، محصولاتی بر پایه آب هستند و با هدف آبرسانی به پوست، پس از پاکسازی طراحی شده‌اند.

3. پوست را شاداب می‌کنند.

4. پوست را تسکین می‌دهند.

5. به از بین بردن چربی و آرایش کمک می‌کنند.

از کدام تونر صورت باید استفاده کنیم؟

حالا که متوجه شدید تونر صورت چیست و چه کاربردی دارد، باید بدانید که انتخاب تونر مناسب برای صورت، چندان پیچیده نیست. بهترین انتخاب، محصولات طبیعی غیرمحرک هستند، اما باید از تونرهایی که حاوی ترکیبات زیر هستند، دور کنید:

  • الکل: الکل یک ترکیب بسیار خشک‌کننده است و می‌تواند پوست‌های حساس را ملتهب و تحریک کند.
  • اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک که معمولا در محصولات رفع آکنه یافت می‌شود، به خشن بودن شهرت دارد و پوست را خشک می‌کند.
  • بنزوئیل پراکسید: بنزوئیل پراکسید هم می‌تواند برای بسیاری از پوست‌ها، بسیار محرک و خشک‌کننده باشد.
  • عطرها: معمولا عطرها برای پوست‌های حساس، محرک و التهاب‌آور هستند.
  • فتالات‌ها و پارابن‌ها: معمولاً به‌عنوان نگهدارنده‌های ارزان‌قیمت معروف هستند اما خاصیت سمی دارند.

بهترین ترکیبات رایج در تونرهای طبیعی عبارتند از:

  • فندق جادوگر: فندق جادوگر از گذشته‌های دور در مراقبت از پوست استفاده می‌شده و به‌دلیل ایجاد رنگ یکنواخت پوست، متعادل کردن چربی و کمک به باز کردن منافذ مشهور است.
  • چای سبز: این ماده باستانی به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش شناخته شده است و می‌تواند به جوان‌سازی پوست کمک کند.
  • آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا به‌خاطر اثرات تسکین‌دهنده‌اش مشهور است و می‌تواند به کاهش قرمزی یا ناراحتی موقت پوست کمک کند و باعث آبرسانی آن شود.
  • روغن درخت چای: روغن درخت چای به‌طور سنتی برای کمک به تعادل پوست، کاهش منافذ و ایجاد ظاهری مات روی پوست استفاده می‌شود.
  • گلاب: گلاب فواید زیادی مانند تسکین موقت التهاب و متعادل کردن چربی پوست دارد.

ویژگی‌های تونرهای گیاهی

متاسفانه با این‌که بسیاری از افراد می‌دانند تونر صورت چیست و چه کاربردی دارد، اما آن‌ها را در روتین‌های مراقبت از پوست، نادیده می‌گیرند. تونرها با توانایی شفاف‌سازی، شاداب‌سازی، مرطوب‌کنندگی، روشن‌کردن و آبرسانی و داشتن فرمولاسیون‌های مختلف، بدون شک برای اهداف مراقبت از پوست، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. یک تونر گیاهی خوب در کنار هیدراتاسیون، روشن‌کنندگی و تسکین قرمزی یا تحریک پوست، می‌تواند به اخلاق زیست محیطی نیز وفادار  و متعهد بماند. سایر ویژگی‌های تونرهای گیاهی، عبارتند از:

  • عدم تست حیوانی
  • متعادل کردن سطح pH پوست؛ pH پوست، حدود 5.5 و pH آب، حدود 7 است. یکی از وظایف تونرهای گیاهی، بازگرداندن پوست به سطح pH طبیعی است.
  • بهبود عملکرد کرم‌ها و محصولات ضدپیری و چین و چروک پوست؛ شستن صورت با آب بعد از پاکسازی پوست، به معنی برهم خوردن pH پوست است. در این حالت، مرطوب‌کننده نمی‌تواند به‌راحتی، پوست را به حالت عادی بازگرداند. استفاده از تونر، به جذب بهتر کرم‌های ضدپیری پوست کمک می‌کند.

آیا افراد با پوست حساس می‌توانند از تونر استفاده کنند؟

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید از تونر استفاده کنید، اما بهتر است محصولی را انتخاب کنید که برای نوع پوست شما طراحی شده است. مطالعات می‌گویند از هر سه زن، یک نفر پوست حساسی دارد و احساس می‌کند اثرات استفاده از مواد فعال محصولات مراقبتی، می‌تواند پوستش را تحریک کند و باعث التهاب بیشتر شود. داشتن پوست حساس، ارتباط زیادی با سد پوستی دارد که به‌عنوان سد چربی یا رطوبت نیز شناخته می‌شود. این لایه بیرونی، به‌عنوان محافظ عمل می‌کند و زمانی که در برابر مواد محرک قرار بگیرد، ممکن است خشن، کدر، قرمز و حساس شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، مهم است که روتین خود را کنار بگذاریم و از محصولات غیرمحرک با فرمول‌های تسکین‌دهنده استفاده کنیم.

توصیه ما برای افراد با پوست حساس این است که از تونرهایی با ترکیباتی مانند نیاسینامید استفاده کنند که به بازگرداندن سد پوستی و کاهش التهاب کمک می‌کند. البته تونرهای ملایمی که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین و برخی عصاره‌های گیاهی هستند، هم مفیدند. اما تونرهای حاوی اسید گلیکولیک، الکل و مواد معطر ممکن است برای پوست‌های حساس مناسب نباشند.

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که روتین پوستی خاصی ندارند و یا افرادی که روتین‌های پوستی خوبی را دنبال می‌کنند، ممکن است دقیقا ندانند که تونر صورت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تونرها محصولات بی‌آزار و مفیدی هستند که به آبرسانی و روشن شدن پوست کمک می‌کنند و در حذف چربی و آلودگی‌های عمیق پوستی موثر هستند. آن‌ها بسته به نوع پوست‌های مختلف، طراحی شده و ترکیبات متنوعی دارند. بهترین تونرها معمولا حاوی ترکیبات گیاهی و فاقد الکل، عطر، پارابن و سالیسیلیک اسید هستند. همچنین برای خرید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لیمادو مراجعه‌کنید.

  • mahdi
  • شهریور 25, 1401
  • 738 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه